maandag 23 juli 2012

Dag 10 Everglades: showers and gators

We staan vandaag vroeg op. Na flink gegoogle gisteravond hebben we besloten naar Shark Valley te gaan, je kunt daar per fiets of tram een tocht maken door de Everglades. Het is een flink eind rijden vanuit Naples, anderhalf uur, dus we willen op tijd vertrekken. Om half 8 gaat de wekker. Ik sta om kwart voor 8 op en na een hoop gekreun uit het bed naast ons, lukt het Sofie en Max om om 8 uur op te staan. We gaan snel ontbijten (drie keer raden, een geroosterde bagel met jam), we grissen nog wat muffins mee voor onderweg en zitten om 9 uur in de auto.

Al snel nadat we Naples uitrijden rijden we de Everglades in. Anderhalf uur rijden we over de US 41, de Tamiami trail, een lange weg door een heel groen landschap met veel water en af en toe wat bomen. Om de zoveel mijl staat er een bordje met Indian Village en dan zie je een minidorpje met wat indianenhutten en gewone huizen. Ook zie je overal reclame voor airboattours.

Tegen half 11 rijden we het Shark Valley State park in. We betalen 10 dollar entree en parkeren onze auto. We kunnen kiezen, er is een rondrit van 15 mijl die je per fiets of per tram kan doen. Per tram doe je er 2 uur over, per fiets drie uur. De lucht begint inmiddels aardig te betrekken dus we kiezen voor de tram. Het is een open kar en omdat het bewolkt is zal het niet te warm zijn. We kopen kaartjes en kunnen mee met de tram van 11 uur. We slaan nog wat extra water in en wat zakjes chips voor het geval we honger en dorst krijgen onderweg. We zijn benieuwd, op naar de alligators!

Om 11 uur vertrekken we. De gids kondigt aan dat we onderweg waarschijnlijk wat showers kunnen verwachten (de lucht is inmiddels heeeeel donker) en we zijn nog niet op pad of de eerste druppels vallen al. En niet een paar. Omdat de tram open is en de wind van opzij komt zijn met name Sofie en ik binnen de kortste keren helemaal doorweekt. Ik heb de camera veilig opgeborgen in de tas dus van foto's maken komt niet veel. 10 minuten later droogt het wat op en kunnen we wat meer van het landschap genieten. De gids wijst ons op bijzondere vogels (grey egret, white ibis, hawk) en vertelt ons van alles over het landschap en de dieren die er leven. Zo leven er 26 soorten slangen waarvan 4 giftig zijn. We blijken in het verkeerde seizoen op bezoek, de alligators zitten nu veel in het water, maar in de winter komen ze aan land om op te warmen.

Maar we hebben geluk, na een kwartier horen we de gids door de microfoon roepen dat hij onze eerste alligator heeft gespot! De tram stopt en rijdt langzaam langs zodat we foto's kunnen maken. Het is even zoeken, want hij is goed verstopt. Het is echt super om zo'n dier van zo dichtbij in zijn natuurlijke omgeving te zien!

We rijden verder en zien even later een nog grotere alligator langs zwemmen. Ondertussen is het weer hard gaan regenen en gaat de camera weer in de tas. Het onweert inmiddels ook flink en het is eigenlijk best spannend om met onweer over zo'n vlakte te rijden. We gaan er maar vanuit dat als het gevaarlijk zou zijn, de tram niet vertrokken zou zijn.

Halverwege de rit, na ongeveer 50 minuten, komen we bij een observatiepost. Hier klimmen we omhoog voor een mooi uitzicht over de eindeloze Everglades. We speuren het water af naar nog meer alligators maar die zien we niet, wel een enorme schildpad die helaas onder water duikt voordat ik de camera heb kunnen pakken. Het begint weer harder te regenen dus we gaan weer in de tram zitten. We rijden terug naar het begin van het park en hebben het eerlijk gezegd wel een beetje gehad met de tocht. De wind staat nu aan de andere kant van de tram en ook Michiel en Max worden nu flink nat. Vlak voor het einde zien we nog een laatste alligator, maar als we uitstappen weten we niet hoe snel we in de auto moeten komen. We zijn tot op ons ondergoed doorweekt en hebben het erg koud. We komen even bij met de verwarming aan (bizar na al die dagen airco!) en eten onze chips en de meegenomen muffins op. Prima lunch, we kunnen er weer even tegen.

Onze volgende stop is Miccosukee Indian Village vlakbij Shark Valley. Dit is een indianendorp in de vorm van een museum waarin je kunt zien hoe de Seminole Indianen, de oorspronkelijke bewoners van Florida, hier vroeger hebben geleefd. Ze geven er ook een allogatorshow en die wil Max graag zien. Maar helaas, 'no gatorshows when it's raining'...

We besluiten terug te rijden richting het hotel in de hoop dat het onderweg stopt met regenen. Halverwege komen we namelijk langs Everglades City en daar willen we nog een airboattour doen. Het lijkt inderdaad minder te gaan regenen en als we drie kwartier later Everglades City inrijden besluiten we te stoppen. we stoppen bij een restaurantje voor een drankje en een snack en zien dan dat het toch weer harder gaat regenen. Na al die dagen mooi weer hebben we vandaag toch echt even pech. Maar niet getreurd, we hebben alligators gezien en we kunnen vast een andere dag nog een keer een airboattour maken.

We rijden terug naar het hotel en wat is het heerlijk om onze natte kleren uit te trekken. We rommelen even wat op onze kamer en overleggen over wat we zullen doen. Het is namelijk pas 15.00 uur. De kinderen willen graag nog een keer naar de Courtland mall en dat vinden wij ook wel een goed idee want dan kunnen we een paar t-shirtjes ruilen die we gisteren te klein hebben gekocht.

Tegen half 5 zijn we in het winkelcentrum. We ruilen onze shirts om, kopen nog een trui en 2 t-shirts voor Sofie en Max koopt een souveniertje voor z'n beste vriend Mees en voor zichzelf. Als we klaar zijn rijden we door naar de Publix voor avondeten. We halen verse sushi, pancakes en een bak meloen die we bij terugkomst weer in het prieeltje opeten. Heerlijk!

We zijn vroeg vandaag, het is pas 19.00 uur dus er is nog tijd voor een avondwandeling. Goed plan! Ik neem m'n camera mee. We lopen in 30 minuten naar de pier. De zon is eindelijk gaan schijnen maar duikt al snel weer achter de wolken. Toch is er mooi avondlicht en maak ik veel foto's.

Er is maar 1 pelikaan deze keer en ook de dolfijnen laten zich niet zien maar we wandelen heerlijk van de pier over het strand weer terug naar 5th street. Onderweg zien we nog een paar schildpadnesten.

Op 5th street nemen Sofie en Max weer een frozen yoghurt (vanille met cookiedough deze keer) en Michiel en ik een Starbucks koffie. We slenteren terug naar het hotel en genieten van de mooie avond en de heerlijke temperatuur. Tegen half 10 zijn we weer op onze kamer en kan ik aan de slag met het verslag. Er wordt nog wat gelezen en geinternet (hoe schrijf je dat eigenlijk?) en tegen half 11 gaat de lamp uit. Ondanks de regen hebben we toch weer een heerlijke dag gehad.

Morgen is alweer onze laatste dag in Naples. Als het droog is willen we naar het strand en anders zien we nog wel wat we gaan doen.

1. He, wat jammer van die regen, toch maar goed dat jullie niet op de fiets zijn gegaan.
    Goed plan om dan maar lekker te gaan shoppen;)
    Mooie foto's weer!

2. Dankjewel!
    Wij waren inderdaad blij dat we de tram hadden genomen, zeker met dat onweer boven ons hoofd. En na zoveel dagen zon een keer regen is ook geen ramp.

3. hoy kitty het is hier nu ook mooi weer het duurt hier altijd maar even 25 graden dat vinden jullie nu niet meer zo warm he''jammer dat het toen regende ;;maar jullie hebben wel een alligator gezien wat is die groot ik vind het best engebeesten; gevaarlijk ook .mooie fotos';de sushi zag er best lekker uit ik ben beniewd wat jullie vandaag gaan doen ik volg jullie iederendag hoor !!het is nu hier 5uur ik ga zo eten bij jullie is het pas 11uur in de morgen he'' mijn buur meisje komt bij me eten haar moeder ligt in het ziekenhuis ze is alleen ;ik doe iedereen de groeten ...